vineri, 8 mai 2009

Mark Haddon

La fel ca marea majoritate a lucrurilor de calitate (culturale si nu numai), Mark Haddon vine din Marea Britanie. Prima lui carte "The Curious Incident of the Dog..." e una din cele mai okay carti citite de mine vreodata. Este povestea unui copil autist, obsedat de Sherlock Holmes, care gasind cadavrul cainelui unei vecine, se hotaraste sa gaseasca criminalul.
Am gasit-o din intamplare intr-o librarie in timp ce nu cautam ceva anume. M-a atras coperta si titlul cartii. Pot spune ca nu am gresit deloc cand am cumparat-o pt ca mi-a facut cateva zile mult mai fericite (am ras aproape non-stop cand am citit-o), dar m-a facut sa inteleg si cum vede lucrurile o persoana al carei creier functioneaza dupa cu totul alte reguli decat in mod obisnuit, adica un autist. Haddon are experienta multor ani de lucrat alaturi de copii cu astfel de probleme (de fapt nici nu le-as numi probleme, ci mai degraba lipsa de adaptare la realitatea inconjuratoare, ceea ce eu unul nu o consider o chestie asa de rea...).




Alt castig pe care l-am obtinut citind cartea asta a fost ca am devenit fan Mark Haddon, si i-am cumparat si cealalta carte (are doar doua carti de proza, restul fiind poezii si scenarii pt tot felul de filme pt copii).



"A Spot of Bother" e o carte scrisa cu totul altfel si cu un subiect complet diferit fata de "The Curious Incident...". Aici prevaleaza umorul britanic care pe mine ma da pe spate de fiecare data (a se citi rad de ma pis pe mine). Povestea este mult prea intortocheata (ai senzatia ca e un film de Guy Ritchie cateodata) pt a fi redata in cateva cuvinte. Tatal familiei, cu tabieturi cliseice englezesti, isi construieste un adapost in curtea casei unde sa poata asculta linistit jazz si sa picteze. Intr-una din zile descopera pe unul din picioare o eczema care il face sa creada ca are cancer. Nevasta-sa e o gospodina tipica englezoaica (genul care vorbeste cu "hello love" sau "ofcourse darling") care si ea incearca sa depaseasca criza varstei inselandu-l pe sotul ei cu un fost coleg de munca de al lui. Fata lor, Katie trebuie sa se casatoreasca cu un barbat pe care nu prea il iubeste si pe care nimeni nu prea il place, iar fiul lor, Jamie e gay si trece prin drama despartirii de prietenul lui (nu stiu de ce dar am observat ca o gramada de englezi sunt gay... A DA stiu de ce...au cele mai urate femei din Europa). Dupa cum spuneam povestea seamana cu una de-al lui Guy Ritchie lucrurile complicandu-se la nesfarsit.
Pot spune ca daca intotdeauna am fost fan al literaturii britanice clasice, nici cea contemporana nu lasa de dorit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu